sunnuntai 29. syyskuuta 2013

5.OSA - LOMAMME 20.9-13.10.2013

Olin aiemmin netistä taas ihastellut kuvankauniita kuvia täältä ja nyt saimme rakkaimpani kanssa kokea tämän ainutlaatuisen luonnon kauneuden päiväkävelyllämme. Jotain kaunista musiikkia haluan laittaa taas soimaan ja nauttia uudestaan tämän mukavan päiväkävelyretken, ehkäpä Euroopan hienoimmilla poluilla. Tulethan mukaan sumuiseen satumaahan kanssamme?

Lauantai 28.9.2013 - 9päivä
- Meillä oli herätys vartin yli seitsemän. Harmiksemme aamu valkeni sumuisena. Linja-auto kyyditys lähti yhdeksältä leirintäalueelta Plitvicen kansallispuiston järville ja vesiputouksille. Linja-auto tuli lähes täyteen karavaanaripariskuntia.

-"Plitvicen järvet ovat Kroatian vanhin ja laajin kansallispuisto. Plitvicen kansallispuiston komeus ja ylitsepääsemätön viehättävyys johtuu kalkkikivestä. Kalkkikiven muodostumisesta ja sen vaikutuksesta jokivirtaan on muotoutunut 16 järven ketju, joka edustaa suurenmoista arkkitehtonista luonnon ilmiötä. Sitä ympäröi tiheä metsä, jossa asustelevat karhut, sudet ja monet muut harvinaiset eläimet sekä kasvilajit.
Ihmeelliset metsämaisemat käpertyneinä Mala Kapela ja Plješivica -vuorten välissä, ja kuudentoista järven ketju, joita yhdistävät monet vesiputoukset. Prošćansko jezero (639 m) ja Kozjak, ovat suurimmat ja korkeimmat järvet. Kalkkipohjaiset alajärvet puolestaan päättyvät 136 metriä alempana vesiputoukseen, jonka jälkeen muodostuu Korana-joki. Alueeseen kuuluu myös aarniometsä Čorkova uvala, jossa asustelee 120 lintulajia. Siellä on useita luolia. Plitvicen kansallispuistossa vallitsee vuori-ilmasto, jolloin marras-maaliskuun välisenä aikana kukkulat, metsät, järvet ja vesiputoukset ovat lumen ja jään peitossa.  Plitvicestä löytyy Euroopan viihtyisämpiä pyöräily- ja kävelyreittejä."
Kopio täältä: http://www.kroatia.fi/index.php/kohteet/sisamaa-etela/plitvice/

- Me lähdimme kävelemään kuvan oikeasta alareunasta ylös lähes vasempaan yläreunaan. Tämä henkeäsalpaava matka on kahdeksan kilometriä pitkä. Putoukset ovat syntyneet miljoonien vuosien aikana kalkkikivipitoiselle alueelle. Veden virtaus on syövyttänyt pehmeää kallioperää, jolloin paksut kalkkikivikerrokset ovat kuluneet karstimaaksi eli erikoiseksi kumpuilevaksi maisemaksi. Järvien välissä vesi syöksyy putouksista alas.

- Heti alkutaipaleella huomasimme, että sumu peittää näkymät. Tästä pitäisi näkyä Kroatian korkein vesiputous, Veliki Slap, joka on 78 metriä korkea. Nyt kuuluu vain veden ääniä.

- Laskeuduttuamme alemmas alkaa vähän jotakin näkymään. Ihmisiä täällä on ympäri mailmaa, jutteluista päätellen.

- Kävellä täällä saa ainoastaan merkityillä reiteillä.

Voi vain arvailla kuinka kauniilta puisto näyttää ympäriinsä auringonpaisteella, kun nytkin se pian lumosi ainutlaatuisella kauneudellaan.

- Tästä laskeudutaan Kroatian korkeimmalle vesiputoukselle, Veliki Slapille.

Veliki Slap 78 metriä. Täällä oli paljon kiinalaisia, jotka ottaa kameroillaan ja kännyköillään paljon kuvia. Kummallakin pitää saada ja monta. Vanhat muoritkin ipadinsa kanssa.

Vesi on kristallin kirkasta ja järvet kauniin turkoosin värisiä. Kalat erottuvat hyvin vedestä ja syvälle pohjaan näkee hyvin.

Matka jatkettiin reittiä pitkin ylävirtaan putoukselta putoukselle, niiden kohisten ympärillämme. Kaunista siellä oli sumusta huolimatta ja suureksi onneksemme ei kuitenkaan satanut vettä

- Näitä puroja ja vesiputouksia on kaikkialla. Nyt oli vettä vähän. Keväällä runsaan veden aikaan tämä paikka näyttää aivan toisenlaiselta.

- Kävimme täällä ylhäällä vanhassa luolastossa.

-Kivi portaat.

- Näkymä luolan suulta puistoon.

- Tuonne syvälle luola jatkui mutta sinne ei saanut mennä.

- Välillä on tasaista ja pieniä lampia/järviä.

Noin puolessa välissä reittiä mentiin yksi järvi päästä päähän lautalla, se kuului pääsymaksuun.

- Kaunis ruska oli jo saapunut tännekin, joihinkin puihin ja pensaisiin.

Monin paikoin vesi virtaa puroina pitkospuiden alla ja metsässä, nyt vähänkin veden aikaan.

- Tämäkin putous on 28 metriä korkea.

- Tämä kaunis putous on kerrostalon korkuinen 18 metrillään.

- Kuvat eivät taaskaan näytä tämän paikan todellista kauneutta, eikä vesi näytä pilvisellä ilmalla niin kirkkaalta kuvissa kuin se oli paikan päällä.

- En ymmärrä ollenkaan niitä kiinalaisia innokkaita kuvan ottajia. Heidän on saatava taltioitua itsensä joka nähtävyyspaikan kanssa ja parhaalta paikalta. Tässä on oikein lisä merkillä kielletty poistumasta pitkospuilta, niin silti he hyppivät rannalle.

- Se, että minä joudun odottamaan heidän siirtymistä syrjään on pientä siihen mitä he pomppimisellaan tekevät tälle arvokkalle luonnolle. Kuten kuvan alareunasta näkee maa on tallaantunut tasaiseksi näiden hyppijöiden alla.

Lähdimme reitille alhaalta ja nousimme järviaskelmin ylös päin. Tässä kohtaa olemme nuolen osoittamassa kohdassa.

- Purojen päällä kävelyä.

- Nousemme korkeammalle ja sumu lisääntyy taas.

-Täältä tämä puiston kauneus lähtee.

-Ylimmältä järveltä tulimme paikallisella potnapekalla alas noin puoleen väliin, se kuului myös hintaan. Matka oli mutkaista tietä muutama kilometri. Aika vanha tämä kulkupeli ja kyyti oli aika pompottavaa ja tuolit epämukavat istua.

Kävelimme toista reittiä aamun reitin aloitus paikoille jossa oli kova sumu emmekä kauempaa nähneet puiston korkeinta putousta. Nyt se ja lähiympäristö näkyi kauniisti, sumu oli siirtynyt ylemmäs. Onneksi jäimme kävelemään tämän reitin täältä ylhäältä. Kuvat kertokoon kauniista näkymistä.

- Luola-aukko ylhäältäpäin.

Veliki Slap, näkyy oikealla.

- Suureksi onneksemme ja riemuksemme näemme tämän näkymän nyt, lähes sumutta.

- Onko täällä se Edenin puutarha vaiko paratiisi? Pitkä hieno päivä, ulkoilua ja kävelyä paljon tässä upeassa satumaassa. Kiitos paljon Plitvice!

Sunnuntai 29.9.2013 - 10päivä
-Aamuyöstä alkoi satamaan vettä. Onneksi laitoimme tuolit ja muut romppeet takatalliin illalla ja markiisikin rullattiin sisään. Päätimme jatkaa matkaa vaikka meillä oli Plitvicen-puistoon kahden päivän lippu. Sumua oli ainakin yhtä paljon tänäänkin jos ei enempikin. Aamulla oli vain reilu 13 lämmintä eli todella kylmää. On aika lähteä lämpimämpään. Tietojeni mukaan Kroatiassa on ollut tosi lämmin ja sateeton kesä. Leirintäalueellakin maa halkeili. Kun teimme lähtöä kotoa oli ilma vielä helteinen ja monin paikoin tällä viikollakin. Kuitenkin säätiedotuksien mukaan näinä päivinä vähän kylmenee etelässäkin. Täytyy vain toivoa, ettei satele liikaa.

Kisut aamulla 29.10.2013 valmiina uusia seikkailuja kohti.

JATKUU...

Saara kirjoitti...

Aivan satumaisia maisemia ja kuvia! Ja noista ekoista kuvista tulee mieleen nuorimman tyttömme nimi :)

Soleil kirjoitti...

Kyllä Plitvicen kansallispuisto on upea ja ainutlaatuinen paikka, satumaa. Onneksi tuollaisia paikkoja on ja niiden luonnon puhtautta suojellaan. Tuo sumu vähän harmitti mutta toisaaltahan se toi niin jännän näkymän puistoon, eikä meiltä mitään jäänyt näkemättä sumun takia. Kauneimmillaan puisto on varmasti alkukesästä runsaan veden aikaan. Haluan kyllä palata tuonne uudestaan. :)