tiistai 18. maaliskuuta 2014

15.3.2014, RETRO CLASSICS- STUTTGART


Olen vähän päästäni pyörällään kaikesta kromin kiillosta ja siitä kaikesta muusta mitä messuilla näin, niin että kuumekin nousi. Oli melkoinen elämysmatka ja kokemus taas.


Olen aina sanonut, että automuseot ovat naisellekin elämyksiä täällä Saksassa. Suosittelen jokaista käymään katsomassa vaikkei niin autoista välitäkään. Ainakin minulle nuo ovat olleet elämyksiä nähdä, ne vanhat autot ja miten ne on esille laitettu. Autoihin, mopoihin, moottoripyöriin, hyötyajoneuvoihin, vanhoihin vetureihin ja muihin laitteisiin löytyy jos minkälaista museota täällä. Löytyy jopa possu-, lelu- ja nallemuseoita.


Stuttgartin messukeskuksessa nämä, Retro Classics-messut järjestettiin. Yhdeksän isoa näyttelyhallia, 3000 autoa, hyötyajoneuvoa, moottoripyörää, mopoa, veneitä ja muuta klassikoita. Siihen lisäksi sitten esittelijät esittelemässä kaikkea mahdollista ja mahdotonta mitä autoharrastaja voi tarvita. Oli jos minkälaista kiilotusrätin ja -laitteen esittelijää. Vaate-esittelijöitäkin oli paljon. Täytyyhän autoharrastajalla olla auton ikään ja sen aikaiseen tyyliin sopivat vaatteet, kengät, kellot ja laukut. Ne olivat kyllä tyylikkäitä. Löytyi kyllä ihan merkkikohtaisia tavallisia remonttihaalareitakin.



Mies oli jo nämä messut kokenut pari vuotta aiemmin mutta minä olin tuolloin muualla reissussa. Lähdin matkaan ajatuksella, että otan vain 50 kuvaa niistä autoista. Messujen suuruudesta minulla oli joku käsitys sillä olin käynyt tammikuussa ja vuotta aiemmin samoissa tiloissa järjestetyissä CMT loma- ja vapaa-ajan messuilla.


Ei minun tarvinnut pitkään kävellä ja katsella, kun jo ihastuin ja aivan hullaannuin kaikesta siitä mitä oli nähtävänä. Paikanpäällä tajusin taas vasta sen messujen suuruuden ja sen kuinka upeita vanhoja autoja siellä oli ja miten hirvittävän paljon klassikoita.



Kyllä vaan nämä jopa sata vuotta vanhat autot ovat upeita helmiä. Se ihmetytti miten viimeisenpäälle hyväkuntoisia autot olivat, niin kuin uusia ja ettei niiden penkillä olisi istuttukaan ja jalkatilassa jalkoja pidetty. Aiemmin kun olen Suomessa vanhoja autoja käynyt katselemassa niin ei ne minusta ole tältä näyttäneet. 


Taas suurin osa 70-90 luvun autoista ovat niin ruman mallisia ja saavat  minut voimaan pahoin. Poikkeuksen tekevät jotkut urheiluautot. Mielenkiintoista oli nähdä myös vanhoja kuorma- ja linja-autoja, työkoneita ja traktoreita.







Mukavan lisän näyttelyille antoi työnäytteet, kun isolla takomella taottiin ja protoautoa suunniteltiin. 


Niitä upeita hienoja vanhoja klassikoita joista en mitenkään voi nimetä suosikkiani. Tuossa alussa oli jo kuva muutamasta, ehkäpä niistä hienoimmasta.


Sen voi sanoa, että karavaanari-harrastus on halpa harrastus tuohon vanhoihin autoihin verrattuna. Kuinka paljon tuolla olikaan autoja joiden hinta oli satoja tuhansia, varmasti satoja. Lisäksi ne hienoimmat autot joita niitäkin oli paljon, niistä sai hinnan vain kysymällä. Tässä näkemämme kallein hintalappu, 900 tuhatta euroa. Auto, Horch 835 a Spezial Roadster, oli myyty ja peitelty.


Jos tämmöisen raato tekeleenkin hinta on 143 tuhatta niin ihmetyttää kyllä. Hienonhan tuosta tuunaamalla saa, mutta mutta,.. rahaa siihen menee.


Sitä en vaan ymmärrä, että tämän vanhan ruman, mielestäni, Mersun entisöintiin oli laitettu yli 100 tuhatta euroa rahaa. Olihan auto kuin uusi. Iloitsen kyllä sitä, että joillakin on intoa ja rahaa laitaa näihin sekä entisöidä ja pitää autoja uuden veroisena. Kauppa messuilla näkyi käyvän kun hyvin monessa oli "myyty"-lappunen. 


Autoja oli monen mallisia pitkiä lotjia, pyöreämpiä ja pieniä kirppuja. 


Urheiluautoja niin moneen lähtöön uusia kilpa-autoja ja vanhempia.


Paljon Amerikan rautoja.


Mopoja vai onkos nämä moottoripyöriä?



Vähän karavaanarinkin kulkupelejä. Tuo uuden ulkoapäin retro tyylisen vaunun hinta oli yli satatuhatta euroa.


Eniten näyttelyssä oli Porscheja ja Mersuja, jos vaikka minkä väristä ja tyylistä.




Tämä Mercedes-Benz AMG Vision Gran Turismo näytti ihan mukavalta nykyaikaiselta autolta. On julkaistu tammikuun lopussa näyttelykaluksi.



Ja tämä Porsche 918 spyder on tuotantoauto yli 700 tuhannen euron myyntihinnalla. Porschehan teki viime vuonna ennätyksellisen myynnin.





Messujen viihtyvyyteen vaikuttaa kovasti myös koristelu ja esille laitto, ainakin näin naisen näkökulmasta. Täällä kun oli yksityisillä autoja paljon myynnissä ja autot ahtaasti esillä, ei jokapaikassa niin koristeltua kuin CMT loma- ja vapaa-ajan messuilla. Kivasti kuitenkin monin paikoin.



Minun, joka rakastaa räpsiä kuvia, oli unelma kävellä ja räpsiä kuvia tuon yli kahdeksan tunnin kävelymme aikana messuilla. Kuvien räpsiminen ei kyllä tuolla ollut helppoa, ihmisiä paljon edessä ja haitolla, reunanauhoja aina edessä. Jos ei muuta niin ihmisten kädet oli edessä ja pylväät. Hullaantuneena upeisiin autoihin kuvia tuli räpsittyä 786 kuvaa, en sentään ihan kaikista ottanut. Aloittelevana kuvaelokuvan tekijänä en ymmärrä miten tuo Windowsin elokuvatyökalu toimii, kun se pienentää omin päin kuvia ja vaikka laitan kuvan laajakuvaksi tai normaaliksi niin silti leikkaa joistakin kuvista reunaa pois jostakin kohtaa. Ei ymmärrä mutta jospa tuo asia joskus selviää tai joku osaa minulle syyn tuohon kertoa. Tässä nyt sitten messuilta noin kuudentoista minuutin kooste reilusta kolmestasadasta kuvasta. 




Kiitos tästä mukavasta ja kokemusrikkaasta päivästä kuuluu Miehelleni ja näille upeille autoille, kaikille komistuksille!


Soleil

Ps. Ulkona jo kesä ja parikymmentä lämmintä. Minä kuumeessa sisällä. Iskiköhän minuun perusteellinen autokuume ;) 

Ei kommentteja: