tiistai 13. tammikuuta 2015

1.osa: JOULULOMA 13.12.-6.1.2015 ESPANJASSA, CAMBRILS & TARRAGONA

Päivät, 13-16.12.2014

-La, 13.12.2014: Kauan odotetulle Joululomalle pääsimme lähtemään heti aamusta. Tämä lähtöpäivä oli jo heti päätetty tammikuussa palattuamme edelliseltä joululomalta kotiin. Olimme nyt kaksi viikkoa aiemmin olleet lomalla Italiassa joten kotona vietetyt kaksi viikkoa olivat olleet hyvin kiireistä aikaa. Täytyihän mökkiautoon jouluinen suursiivouskin tehdä, kotiin se jäi tekemättä.

Niin oli pienen uurastuksen jälkeen karavaanareilla auto pakattuna ja mukavan jouluisana. Pysähdyimme kotimäen päällä ja minä kävin vielä räpsimässä tuon kuvan mukavasta kotimaisemasta. Siihen se jäi kiirekin. Lähdimme siitä sitten nauttien matkaan. Tuo tunne on mahtava aina, kun reissuun lähdemme ja nyt kun vielä oli pisimmästä reissusta kyse tämän neljän vuoden aikana. :)

Päätimme ajaa tällä kertaa Ranskan kautta, että tulee menomatkalle vähän ajamattomallakin tiellä ajamista. Merkitsemme aina karttakirjaan ajoreitit ja yöpymispaikat.

Välillä paistoi vähän aurinkokin vastaan tuulilasista, mutta enimmäkseen ilma oli pilvinen ja maisemat aika latteat.

Emme juurikaan suunnittele tarkkaan mihin yöksi jäämme, se menee aina fiiliksen mukaan milloin aletaan yöpaikkaa katsomaan. Ajelimme jonkun aikaa pimeässä.

Aire de Camping Car Montelimar

-Su, 14.12.2014: Heräsimme rauhallisen yön jälkeen muutaman hollantilaisen ja raskalaisen karavaanarin kanssa tällä matkaparkilla.

Kuvia Montelimarin kaupungista.

Matka jatkui ohi nähtävyyksien Espanjan lämpöön.

Kissat saavat usein ihailijoita ikkunan taakse, tällä kertaa ranskalaisia koululaisia.

Moottoritiellä maksaminen on helppoa ja nopeaa. Kortti vain sisään, eikä se kysele edes tunnuslukuja. Tässä linkit Ranskan maksullisista- ja maksuttomista moottoriteistä.

Alkaa taivas seljetä ja näyttämään tutulta, kun lähestymme Espanjaa.

Aurinkoinen ja kesäinen Espanja!

Tähän aikaan vuodesta ei ole kuin pieni osa leirintäalueista auki. Pysähdymme Cambrilsin pienehköön rantakaupunkiin ja menemme auki olevalle leirintäalueelle, Camping La Llosaan.

Tästä suorinta tietä ajelimme. Emme tällä kerralla ajaneet Barcelonan rantakatua.

Meri näkyi vähän mökkiautomme eteen.

- Ma,15.12.2014: Säätiedotuksen mukaan sunnuntain piti olla sadepäivän, mutta se olikin maanantaina. Lähdemme kuitenkin sateen vähän hellittäessä sateenvarjojen kanssa kävelylle reilun kolmenkymmenen tuhannen asukkaan Cambrilsiin.

Saman huomion teimme nytkin kuin vuotta aiemmin, että espanjalaiset kaupungit ovat siistimpiä ja nähtävyyspaikat paremmin hoidettuja, kuin italialaiset. Tämä tuli todistetuksi koko reissulla.

Nauratti, että olemme taas ruskaretkellä, kun monin paikoin puut oli nyt ruskassa.

Kaupunki oli hyvin hiljainen, vain muutamia ihmisiä liikkeellä meidän lisäksi.

Kun pääsimme rantaan, sade oli jo lakannut.

Näille roomalaisille raunioille emme päässeet.

Rantakadulla oli paljon tyhjillään olevia lomahuoneistoja. Espanjalaiset itsekin haluavat kesälomalla merenrannalle.

Leirintäalueelle rannanpuolelta sisälle menoportti.

Ti, 16,12.2014: Sade oli loppunut ja aurinko paistoi.

Tässä leirintäalueelta pari kuvaa lisää. Paikka oli siisti, mutta huoltotilat vanhat.

Tarragona on etelä-Kataloonialainen kaupunki, jonka historia ulottuu Rooman vallan ajalle. Tuolloin kaupunki oli yksi roomanvallan merkittävimmistä kaupungeista Rooman jälkeen. Siksipä kaupungin arkeologiset kohteet ovat Unescon maailmanperintöluettelossa. Kaupungin satama on yksi maan tärkeimmistä.

Tästä päivän kaupunkikierroksesta valokuvaelokuva. Tuohon en laittanut kuvia katedraalista, ne ansaitsevat erilliset kuvat. Menimme Cambrilista Tarragonan kaupunkiin noin 20 kilometrin matkan bussilla ja palasimme junalla. Hintaa tälle tuli yhteensä vajaat 6 euroa/hlö. Kaupungilla oli pienet joulumarkkinat ja tavalliset markkinat. Tutustuttiin museoon, missä ei sisällä saanut kuvata. Tallusteltiin uuden ja vanhan kaupungin kaduilla ja raunioilla.

Muutama olennaisinta käyntipaikkaa TarragonassaCathedral, Model of Roman Tarraco, Roman Amphitheatre Building, Praetorium and Roman Circus, Balcó del Mediterrani, tuli nähtyä.

Balcó del Mediterrani - Parveke Välimerellä on 40 metrin korkeudessa Rambla Nova -kadun päässä ja sen vihreän kaiteen koskettelun sanotaan tuovan onnea ja minähän koskettelin sitä kovasti. Pian tuon jälkeen sain olkapäälleni pulun paskat, joten se siitä onnesta. :)

Tämä on suuri kirkko, luostari ja museo, Cathedral Santa Maria.

Tarragonan katedraali on sekoitus romaanista ja goottilaista tyyliä.

Tässä kuva vain muutamasta kirkossa olevasta alttarista.

Saimme kartan jossa oli kulkureitti. Huoneita oli aika monta täällä.

Sisäpihaa reunusti holvikaarikäytävät.

Välillä reitti meni museoon.

Tämä kokonaisuus oli upea ja ehdottomasti kannatti tutustua.

Me ei olla suurien kaupunkien ihmisiä, mutta aikanaan pitää kyllä upeaan Barceloonaankin tutustua eikä vaan ohi ajaa, mutta tykkäämme kovasti tällaisista pienistä vanhoista kaupungeista. Tämä oli yksi hienoista joululoman kaupunkipäivistä.

Aivan tunsin roomalaisen sirkusareenan raunioilla kuinka hevoset kilpaa kärryineen juoksivat ja aistin tunnelman, kun 30 tuhatta ihmistä huusi villisti ympärillä. Kävimme huoneessa missä hevosia aikoinaan 1. vuosisadalla pidettiin ja kävelimme käytävää mistä hevoset kilpailuarenalle menivät, lopsuttelivat.

Hienoja alkuloman päiviä ja matka vaan jatkuu. :)